07 martie 2012

OLIMPIADA DE GEOGRAFIE, Târgovişte, 3 martie 2012, CLASA a XI-a


INSPECTORATUL ŞCOLAR AL JUDEŢULUI DÂMBOVIŢA
OLIMPIADA  DE GEOGRAFIE
ETAPA JUDEŢEANĂ – Târgovişte, 3 martie 2012
PROBA TEORETICĂ
CLASA a XI-a

Toate subiectele sunt obligatorii.
Se acordă 10 puncte din oficiu.
Timpul efectiv de lucru este de 3 ore.

SUBIECTUL I (14 puncte)
1. Explicaţi  impactul despăduririlor/defrişărilor din Peninsula India asupra mediului şi asupra regimului de scurgere a apei. (4p)
2. Factorii geoecologici abiotici primari sunt cei care s-au manifestat încă din momentul formării Pământului ca planetă. Enumeraţi şase dintre aceşti factori abiotici primari.(3p)
3. Având în vedere flora spontană şi procentul foarte mare al endemismelor în insule, rezolvaţi cerinţele de mai jos:
a. Explicaţi procentul foarte mare al endemismelor în insulele Oceanelor Indian şi Pacific, având în vedere flora spontană. (2p) 
b. Numiţi cinci insule cu procentul foarte mare al endemismelor din Oceanele Indian şi Pacific. (2,5p)
4. Limita pădurii urcă sau coboară, atât în latitudine (spre poli) cât şi în altitudine (spre vârful munţilor). Enumeraţi cinci factori care determină aceste modificări. (2,5p) 

                                                                         
SUBIECTUL II (35 puncte)
Harta de mai sus prezintă tipuri de medii geografice pe Glob.
1.Precizaţi denumirea tipurilor de mediu marcate pe hartă cu cifre de la 1 la12                    (12p)
2. Pentru tipul de mediu marcat, pe hartă, cu cifra 11, menţionaţi :
  a. trei caracteristici climatice;
  b. trei aspecte reprezentative ale vegetaţiei;
  c. două specii faunistice reprezentative şi adaptările lor la mediul de viaţă ;
  d. o caracteristică a învelişului de sol;
  e. un efect negativ al activităţilor umane asupra acestui tip de mediu.                                (10p)
3. Pentru mediul marcat, pe hartă, cu cifra 6:
   a. explicaţi frecvenţa mare a mamiferelor erbivore şi carnivore ;
   b. menţionaţi cinci caracteristici ale arborilor ;
   c. descrieţi impactul antropic asupra mediului natural ;
d. precizaţi două activităţi antropice prin care presiunea umană se evidenţiază în acest tip de mediu.                                                                                                                                    (10p)
4. Pentru insula indicată pe hartă cu litera A  menţionaţi tipul de hazard natural declanşat în anul 2011 şi influenţele sale în desfăşurarea traficului aerian la nivelul continentului european.     (3p)

SUBIECTUL III (25 puncte)                                               
Referitor la conservarea şi protecţia mediului natural rezolvaţi următoarele cerinţe :
1.      Precizaţi :
a. două măsuri menite să asigure păstrarea şi ameliorarea calităţii mediului ; (2p)
b. patru arii protejate, cele mai întinse, de pe Glob ; (4p)
c. şase parcuri naţionale din România ; (6p)
2.       Pe baza cunoştinţelor acumulate şi în urma analizei imaginilor de mai jos referitoare la Parcul Naţional Yellowstone, precizaţi :  



                         RAYV                  AD

















a.      patru fenomene naturale din acest Parc Naţional  (4p)
b.      două elemente faunistice, ocrotite de lege/monumente ale naturii (2p)
c.      importanţa Parcului Naţional Yellowstone la nivel naţional şi mondial.  (3p)

3. Analizaţi imaginea de mai jos, în care este reprezentat un hazard natural.
                                         
Precizaţi:
1.      elementele marcate cu A şi B;
2.      un factor care determină declanşarea prăbuşirilor în masă;
3.      o consecinţă cu impact economic.                      (4p)

SUBIECTUL IV (16 puncte)                                                          
1. Analizaţi citatul de mai jos :
<<Asistãm deja la apariţia modelului omului global (“robotul jovial” cum l-a numit Wright Mills), care poartã jeanşi Levis şi bluze Lacoste, pantofi Adidas, foloseşte ceasuri Swatch, urmãreşte CNN la un televizor Samsung, mãnâncã la McDonald’s, bea Coca-Cola şi se distreazã într-un bar  karaoke…>> (Geografie, manual pentru clasa a XI-a, Ed.Humanitas, 2006)
a. Precizaţi procesul la care face referire citatul de mai sus. (1p)
b. Enumeraţi 4 factori care stau la baza situaţiei actuale privind omul global (2p)
c. Explicaţi 4 dintre efectele procesului globalizării (2 negative şi 2 pozitive), asupra statelor în dezvoltare. (4p)
2. Gruparea regională a mai multor state a dus la formarea ansamblurilor/blocurilor regionale, în ideea coeziunii, unităţii şi solidităţii.
a. Precizaţi câte un ansamblu/bloc regional economic pentru fiecare dintre continentele : America de Nord, Asia şi Europa (1,5p).
b. Pentru fiecare dintre aceste blocuri menţionate, mai sus, enumeraţi trei criterii care au stat la baza conturării lor (4,5p)
c. Pentru fiecare ansamblu/bloc regional  precizaţi două state componente. (3p)


Se acordă 10 puncte din oficiu.



OLIMPIADA  DE GEOGRAFIE
ETAPA JUDEŢEANĂ – Târgovişte, 3 martie 2012
PROBA TEORETICĂ
CLASA a XI-a

BAREM DE EVALUARE ŞI NOTARE

SUBIECTUL I (14 puncte)

1. Pentru explicarea corectă a impactului defrişărilor asupra mediului şi asupra regimului de scurgere a apei se acordă următorul punctaj :
     În Peninsula India cu sezoane alternante (0,25p), ploios şi secetos (0,25p), cu populaţie densă (0,25p) şi terenuri agricole reduse (0,25p) s-a tecut la defrişarea până la suprimarea totală a micilor suprafeţe forestiere fapt care a condus la extinderea aridizării (0,50p).  Tăierea pădurii pentru diferite folosinţe, legată de obţinerea de terenuri agricole (0,50p), a condus la eliminarea într-o mare măsură a posibilităţii reţinerii precipitaţiilor (0,50p) şi la modificarea regimului de scurgere a apei (0,50p), fapt care a favorizat accelerarea regimului de scurgere a apei şi de aici modificarea unor elemente ale mediului prin schimbările produse în peisaj şi în calitatea acestuia (0,50p), încetarea funcţiilor pădurii, modificarea caracteristicilor vântului, a ecosistemelor şi creşterea gradului de uscăciune(0,50p).                                                                                                                     Total 4p
    2.Pentru enumerarea  corectă a celor şase factori geoecologici abiotici primari se acordă 3p: pulberea stelară era partea minerală la care s-a adăugat materia ce alcătuia Pământul,  radiaţia solară, roca, apa, mişcarea de rotaţie, mişcarea de revoluţie.                                 (6x0,5p=3p)                                                                                                                                                        Total 3p
  3.a. În toate aceste insule s-au păstrat specii care au dispărut de mult de pe continente (0,50p), s-au format de asemenea şi specii endemice noi care, din pricina izolării geografice(1p),  nu s-au putut răspândii pe continentele vecine (0,50p). (2p) 
     b. Insulele : Madagascar, Noua Caledonie, Noua Zeelandă, Hawaii, Noile Hebride (2,5p)
                                                                                                                                               Total 4,5p
     4. Pentru enumerarea corectă a celor cinci factori se acordă 2,5p : caracteristicile geomorfologice ale substratului, condiţiile edafice, acţiunea stratului de zăpadă, activitatea omului, vântul .  
                                                                                                                                               Total 2,5p
SUBIECTUL II (35 puncte)
1.        1-mediul subtropical (mediteraneean) (1p)
           2- temperat rece al pădurilor de conifere (1p)
           3- temperat-oceanic (1p)
           4- savană (1p)
5- savană (1p)
6- savană (1p)
7-păduri musonice (1p)
8 - păduri musonice (1p)
9 -păduri musonice (1p)
10 -mediul etajelor montane (1p)
11- savană (1p)
12- tropical-deşertic (deşerturi tropicale) (1p)
Total 12 puncte
2.      Pentru fiecare răspuns corect, corespunzător cerinţelor, se acordă următorul punctaj :
a. trei caracteristici climatice (3p)
b. trei aspecte reprezentative ale vegetaţiei (3p)
c. două specii faunistice (2p)
d. o caracteristică a învelişului edafic (1p)
d. un efect negativ al activităţilor umane asupra mediului (1p)
Total 10 puncte
 3. Pentru fiecare răspuns corect, corespunzător cerinţelor, se acordă următorul punctaj :
  a. pentru menţionarea ideii că mamiferele erbivore au o frecvenţă mare datorită ierburilor de savană, care constituie o sursă de hrană abundentă (0,50p) şi  pentru menţionarea faptului că erbivorele reprezintă resursa de hrană pentru mamiferele carnivore (0,50p). (1p)
  b.pentru precizarea corectă a cinci caracteristici ale arborilor se acordă (5p)
Exemple de caracteristici : arbori cu frunze mici, aspre, ce cad în anotimpul secetos şi cu tulpini cortorsionate, cu noduri, acoperite cu coajă groasă, crăpată, care-i fereşte de secetă şi foc.
c. Se acordă 1p pentru prezentarea ideii că impactul antropic se face prezent prin incendieri ale ierburilor uscate, prin irigaţii pe suprafeţe mici (1p). (2p)
d. Dintre activităţi se practică o agricultură de subzistenţă (1p), solurile fiind puţin fertile, motiv pentru care creşterea extensivă a animalelor este o practică mai importantă decât cultura plantelor (1p).  (2p)
4.Se acordă 0,5p pentru identificarea tipului de hazard şi 2,5 puncte pentru detalierea impactului pe care l-a avut asupra transporturilor aeriene.  (3p)
                Total 35 puncte
SUBIECTUL III (25 puncte)
Se acordă  25 puncte  pentru răspunsul corect şi complet
1. a. conservarea şi protecţia mediului (2p)
    b.printre cele mai întinse 4 arii protejate de pe Glob se înscriu: Groenlanda (97 milioane de ha) (1p), Wood Buffalo (4,5 milioane de ha) (1p), Gates of the Arctic (3,36 milioane de ha) (1p), Kalahari- Gemsbok (peste 2 milioane de ha) (1p), Etosha (peste 2 milioane de ha), Kafue (peste 2 milioane de ha). Se acceptă oricare 4 exemple dintre cele enumerate. (4p).
    c.Se acceptă oricare 6 exemple, corecte, de Parcuri Naţionale din România (6p)
 2. a.Se acordă câte 1punct pentru precizarea corectă a 4 fenomene naturale specifice parcului Yellowstone (4x1p =4p). Exemple de fenomene naturale: emanaţii vulcanice, gheizere (peste 300), vulcani noroioşi, izvoare termale (peste 10.000), ”păduri pietrificate” etc.
b. Pentru menţionarea corectă a două elemente faunistice se acordă 2p
Exemple de elemente faunistice ocrotite de lege : bizonul, ursul grizly, elanul.
c. Pentru explicaţia : Parcul Naţional Yellowstone a fost înfiinţat în anul 1872, fiind cel mai vechi parc naţional din lume (1p). Parcul cuprinde văi adânci cu frecvente sectoare de canioane, masive împădurite, platouri întinse cu aspect selenar, lacuri, emanaţii vulcanice, gheizere (peste 300), vulcani noroioşi, vârfuri înalte, cascade, izvoare termale (peste 10.000), ”păduri pietrificate”, o floră şi o faună desosebită şi elemente rare. Se acceptă şi orice altă formulare corectă (2p).       (3p)
3. Se acordă 4 puncte, câte 1 puncte pentru fiecare răspuns corect:
A – zona de desprindere a materialelor (1 p) ; B – materiale deplasate prin prăbuşire (1p).
fenomenul de îngheţ-dezgheţ (1p).
distrugerea căilor de comunicaţie (1p);

                                                                                                                     
SUBIECTUL IV (16 puncte)
1.   a. globalizare/mondializare (1p)
b.Se acordă câte 0,5 puncte pentru oricare 4 factori enumeraţi (2p).
Exemple de factori : descoperirile geografice, internaţionalizarea firmelor, dezvoltarea comunicaţiilor, utilizarea limbii engleze etc.
      c. Se acordă câte 1p pentru fiecare efect pozitiv şi negativ explicat corect (4p)
2a.Se acordă câte 0,5 puncte  pentru fiecare  ansamblu economic specificat corect (3x0,5p=1,5p)
     b.Se acordă câte 0,5 puncte  pentru fiecare criteriu menţionat corect. (3x3x0,50p=4,5p)
     c. Pentru fiecare stat menţionat corect, component al ansamblului/ blocului  regional precizat mai sus, se acordă 0,50 puncte (3x2x0,50p=3p).

Se punctează oricare alte formulări /modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.

Se acordă 10 puncte din oficiu.













OLIMPIADA  DE GEOGRAFIE
ETAPA JUDEŢEANĂ – Târgovişte, 3 martie 2012
PROBA PRACTICĂ SCRISĂ
CLASA a XI-a


·        Toate subiectele sunt obligatorii
·        Se acordă 10 puncte din oficiu

       Timpul efectiv de lucru este de 60 minute


SUBIECTUL I (20 puncte)
Analizaţi imaginile de mai jos (fig. 1 şi 2)

 Fig. 1. Vulcana de Sus, 2009



                                 




Fig. 2. Pucheni, 2010















Precizaţi:        
1. denumirea hazardului exogen;
2. categoria (procesul) în care este încadrat;
3. trei cauze naturale potenţiale pentru producerea acestui hazard;
4. trei cauze antropice declanşatoare ale acestui hazard;
5. două forme de relief din judeţul Dâmboviţa unde este posibilă producerea acestui hazard;
6. trei efecte negative ale hazardului pentru mediul geografic local şi trei pentru societatea omenească locală;
7. cinci măsuri de prevenire sau de frânare a hazardului.

SUBIECTUL II ( 28 puncte) 
1. Având în vedere că activităţile umane modifică compoziţia aerului atmosferic şi faptul că municipiul Târgovişte are funcţii complexe: industrială, comercială, de transport rutier şi feroviar; universitară, culturală, administrativă şi totodată o densitate a populaţiei de 1893.59 loc/km² (2008) precizaţi: patru surse de poluare atmosferică şi pentru fiecare sursă specificaţi doi compuşi chimici/elemente nocive
 2. Condiţiile meteorologice din ultima perioadă a acestui an au influenţat creşteri ale stratului de zăpadă şi în judeţul nostru. Analizaţi acest fenomen şi răspundeţi corect cerinţelor:
     a. enumeraţi patru hazarduri climatice declanşate în ultima perioadă pe teritoriul judeţului nostru;
     b. specificaţi un hazard exogen posibil să se declanşeze  în regiunile montane dâmboviţene în acestă perioadă de timp, având în vedere cantităţile mari de zăpadă înregistrate;
     c. prezentaţi un hazard hidrologic posibil, pe râurile Ialomiţa şi Dâmboviţa, odată cu creşterea bruscă a temperaturii aerului în spaţiul dâmboviţean;
     d. precizaţi patru efecte ale hazardului hidrologic, posibile de-a lungul văii râului Ialomiţa, asupra mediului geografic în aval de oraşul Târgovişte.


SUBIECTUL III (30 puncte) 

Analizaţi  imaginea de mai jos (fig. 3). Răspundeţi următoarelor cerinţe:
a.   Apreciaţi modul de depozitare a deşeurilor şi identificaţi patru tipuri de deşeuri care apar în imagine;
    b. Numiţi patru componente ale  mediului ce sunt afectate prin depozitarea acestor deşeuri;
    c. Precizaţi două consecinţe/urmări, în mediul geografic local, care pot apărea în situaţia dată;
    d. Propuneţi  două măsuri de remediere a unor astfel de situaţii.
                                                Fig. 3 Groapa de gunoi Şotânga, 2007




 Subiectul IV (12 puncte)

Analizaţi imaginea alăturată (Fig.4). Răspundeţi la următoarele cerinţe:
       a.      Explicaţi problema de mediu identificată în figura 4.
      b.      Menţionaţi trei efecte potenţiale asupra componentelor mediului înconjurător.
      c.      Menţionaţi două areale la nivelul judeţului Dâmboviţa unde ar fi posibilă producerea problemei de mediu identificată în imaginea dată (Fig. 4).



               



Fig. 4. Moreni , 2010

Total test 90 puncte + 10 puncte din oficiu= 100 puncte











OLIMPIADA  DE GEOGRAFIE
ETAPA JUDEŢEANĂ – Târgovişte, 3 martie 2012
PROBA PRACTICĂ SCRISĂ
CLASA a XI-a


BAREM DE EVALUARE ŞI NOTARE

SUBIECTUL I (20 puncte)

1.      alunecare de teren – 2p,
2.       hazard geomorfologic – 2p;  
      3. 3p pentru oricare 3 cauze naturale potenţiale(1px3). Exemple de cauze naturale:
-relief înclinat: versanţii munţilor, dealurilor, teraselor; 
-alcătuirea litologică: în substrat există roci impermeabile precum argile, marne;
- lipsa vegetaţiei arborescente protectoare;
- surplusul de umiditate provenită din ape subterane sau precipitaţii;
     4. 3p pentru oricare trei cauze antropice declanşatoare(1px3). Exemple de cauze antropice:   
- construcţii realizate pe versanţii care provoacă dezechilibrarea straturilor
 - defrişarea
 - aratul în lungul pantei
 - excavaţii
 - transport intens  
      5. 2p pentru oricare două forme de relief enumerate corect (1px2). Exemple de forme de relief: munţi, dealuri, maluri ale râurilor etc.
       6. 3p pentru oricare trei efecte negative, asupra mediului geografic local, ale hazardurilor, cu referire la relief, vegetaţie, pânza freatică (0,5x3), şi pentru oricare trei efecte negative, asupra societăţii omeneşti locale, ale hazardurilor (Exemple: distrugerea aşezărilor umane, a căilor de comunicaţie, terenurilor agricole ş.a.) (0,5px3)
       7. 5p  pentru oricare cinci măsuri de prevenire dintre: împăduriri, eliminarea surplusului de umiditate prin canalizări subterane şi de suprafaţă, păşunat raţional, amenajarea albiei râurilor, plantaţii de viţă de vie/ pomi fructiferi /salcâmi etc. (1px5).

SUBIECTUL I (28 puncte)
Se acordă 28 puncte astfel:
1. Pentru patru surse de poluare atmosferică se acordă 4p (4x1p=4p) ,iar pentru specificarea a doi compuşi chimici/elemente nocive pentru fiecare sursă de poluare precizată se acordă 8 p (4x2x1p=8p)
   Exemple de surse de poluare şi compuşi chimici/elemente nocive pentru fiecare sursă de poluare: uzinele siderurgice (pulberi, gaze etc ), fabrici chimice( compuşi de fluor, clor, sulf etc), circulaţia autovehiculelor( particule de carbon şi hidrocarburi), arderea diferitelor produse (deşeuri, fumul de ţigară, fumul eliberat de centralele de apartament etc.)
2a. Pentru enumerarea celor patru hazarduri climatice se acordă 4p. Exemple de hazarduri: viscolul, vânt puternic, valurile de frig, ninsori abundente etc.
b. se acordă 2 puncte pentru avalanşe
c.se acordă  2 puncte pentru inundaţii, viituri
d. se acordă 8 puncte (4x2p=8p) pentru prezentarea celor patru efecte. Exemple de efecte: calitatea apei modificată, gospodării inundate, terenuri agricole afectate, căi de comunicaţii afectate (drumuri, căi ferate, poduri), reţeaua electrică distrusă complet sau avariată, suporţii conductelor de gaze ce traversează râul dizlocaţi sau rupţi etc       .

SUBIECTUL III (30 puncte)
Se acordă 30 puncte astfel:
  1. depozitare neconformă (2p) şi 8 p pentru precizarea corectă a celor patru tipuri de deşeuri: deşeuri metalice (2p), din lemn (2p), resturi menajere (2p), hârtie (2p), textile, din plastic;
  2.  8p pentru patru dintre componentele mediului afectate de aceste depozite : componenta edafică/învelişul de sol, pânza freatică, apa curgătoare din vecinătate, vegetaţia, calitatea aerului. (4 x 2p =8p);
  3.  6p pentru două consecinţe precizate corect (2X3p=6p);
  4.  6p pentru precizarea celor două măsuri viabile (2X3p=6p);

SUBIECTUL IV (12 puncte)
Se acordă 12 puncte astfel:
a.       2 puncte : poluarea  cu petrol datorată exploatărilor etc.
b.       6 puncte: distrugerea vegetaţiei (2p); distrugerea solului/degradarea terenului (2p); afectarea pânzei freatice (2p)
c.       4 puncte: Se acceptă denumirea a două unităţi de relief (exemple: Piemontul Getic, Subcarpaţii Ialomiţei) sau menţionarea unor centre de exploatare petrolieră (ex: Moreni,Ocniţa, Dragomireşti, Măneşti, Ludeşti, Valea Mare etc.) sau şi unităţi de relief şi centre de exploatare.
           
Se punctează oricare alte formulări /modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.

TOTAL TEST 90 PUNCTE + 10 PUNCTE DIN OFICIU = 100 PUNCTE













Postări populare